Mietteitä vuodesta 2011

Kirjoitan lyhyesti ajatuksiani vuodesta 2011, mitä se merkitsi Lainaajan toiminnalle. Katseemme on ehdottomasti tulevaisuudessa, mutta menneisyyttä on tärkeä tarkastella jotta voisimme paremmin ymmärtää mitä tulevaisuus tuo.

Vuonna 2011 keskityimme pääosin kehittämään järjestelmäämme ja etsimään toimenpiteitä lainanottamisen luotettavuuden parantamiseksi. Tällä tarkoitan muun muassa lainanottajien arviointia, sivumme toimintojen hiomista sekä sisäisen järjestelmämme kehittämistä.

Hyvää:

  • Olemme löytäneet erinomaisen menetelmän lainaajien luotettavuuden arvioimiseksi (tästä kirjoitamme myöhemmin)
  • Asiakasmäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa
  • Sivujen toimivuutta ja toimintoja on parannettu
  • Sisäiset toimintomme on hiottu paremmiksi
Kehitettävää:
  • Sivujemme toiminnan parannus jatkuu
  • Emme saaneet lainaajien arviointimenetelmää valmiiksi haluamassamme aikataulussa, tästä syystä perintätapauksia tullut odotettua enemmän (tilastot tulossa tällä viikolla)
  • Kommunikaation parantaminen

Näin lyhyesti menneestä vuodesta, jatkossa blogiimme on tulossa huomattavasti useammin päivityksiä kehityksestämme ja muista ajankohtaisista aiheista.

 

 

4 Responses to “ Mietteitä vuodesta 2011

  1. Tapio sanoo:

    Moikka Tuomas ja hyvää (parempaa :-)) alkanutta sijoitusvuotta 2012.

    Ainakin meille sijoittajille tuo lainaajien reittaaminen on aivan ehdoton edellytys palvelun jatkolle. Tällä hetkellä tilastot ainakin omalta osaltani ovat todella karua luettavaa, mutta niiden osaltahan jokainen meistä on toki ottanut tietoisen riskin ja varmasti perinnästäkin vielä jotain tulee takaisin. Mutta eihän homma tietenkään voi perustua siihen, että yli puolet lainosta menee perintään 🙂

    Joten hienoa kuulla, että siihen olisi tulossa parannusta.

    Muuten sivustot ainakin omasta mielestäni toimivat todella hyvin. Jos vertaan sivuja Fixuran vastaaviin, niin voit lähettää graafisesta suunnitelusta vastaaville henkilöille ison kiitoksen. Oikeastaan ainoa asia mikä itseäni jaksaa ihmetyttää on sama asia mihin Vili puuttui jo tuossa ”Palkkatodistus hakemuksissa”-blogissa.

    Ainakaan minulle ei aina oikein käy selväksi, että mikä lainan todellinen tilanne milloinkin on tai onko erä nyt maksettu vai ei. Tuo on siis minusta oikeastaan ainoa asia, mikä Fixurassa on toteuttu paremmin. Eli vuoden lainassa voisi olla vain 12 kohtaa – joko erä on maksettu tai ei. Ja sitten laina on joko ok, myöhässä tai perinnässä. Nyt se on hieman turhan sekava.

    Statistiikkaa automaattisesti vaikka joka kuukausi, hieman useammin blogiin infoa että missä mennään, mitä ollaan jo tehty ja mitä ollaan vielä tekemässä, velallisten reittaaminen ja vielä pientä hiomista käyttöliittymään niin eiköhän niitä lainaajiakin saa enemmän 🙂

    Tsemppiä siis tulevalle vuodelle!

  2. Eero sanoo:

    Pisteitä rehellisyydestä; Fixura lähetteli vuodenvaihteessa shamppanjalasikoristeista sähköpostia siitä menestyksestä että ihmisille on tuotettu 10% korkoa sijoitetulle pääomalle. Noh, kyllä mullakin näyttää laskennallisesti 11% siellä mutta 13 lainasta vain 4 on tällä hetkellä kunnolla aikataulussa…

    Luottotappioiden määrä on ollut kyllä karmaiseva. Ihme tyyppejä kyllä maailma täynnä kun käytännössä vain ryöstävät toisen rahat ja tietävät vielä päätyvänsä siitä aika yksinkertaisella tavalla pulaan…

  3. Aleksi sanoo:

    Fixuran verrattuna lainaaja on kyllä ystävällisempi palvelu, mutta tilastointiin ja sijoitustietojen navigointiin kyllä kaipaisin parannusta. Hieman jotenkin sekava. Pienellä miettimisellä käytettävyyttä lisätäkseen siitä saisi paljon paremmin, ihan yksinkertaisilla mitä näytetään oletuksena jutuilla, ja mikä linkki johtaa mihinkäkin 🙂

    Omalla kohdalla vielä suurimmalti osin on ihmiset maksanu kutakuinkin ajoissa, vielä ei oo default rate karmaiseva.

    Tuokin on että ennakkoon vähän vaikea arvata mitä tapahtuu jos lainanottaja jättää maksamatta, siitä parempaa ohjeistusta ehkä olisi hyvä saada 🙂

    Veroraportissa olisi hyvä myös olla ”pääomatappiot” sarake, vaikkei siitä verotuksessa itsessään olisikaan hyötyä. Toisekseen ennenkuin pääoma on maksettu kokonaisuudessaan mitään korkovoittoahan ei ole käytännössä tullut.

  4. admin sanoo:

    Hieman ympäripyöreästi vastaan, mutta olemme tietoisia oman tilin käytettävyyshaasteista. Muut projektit ovat tällä hetkellä tärkeämpiä, joten tuo uudistus tulee kyseeseen keväämmällä. Samassa yhteydessä muutamme myös laskutuksen hoidon ulkopuoliselle partnerille, jolloin toteutuu tärkeä takaus toiminnan jatkuvuudesta.

    Pääomatappiot-sarake ei tule veroraporttiin, koska tunnetusti verokarhu ei arvosta luovia ratkaisuja. Yrityksen saavat erillisen raportin pääomatappioista, koska yrityksillä on verovähennysoikeus.

Leave a Reply