Kysyykö pankkisi Twitter-tunnustasi?Kysyykö pankki Twitter-tunnustasi?

Savumerkkejä

Savumerkkejä. Flickr: Sundve

Kirjoitukseni pätee varmasti moneen muuhunkin toimialaan. Kirjoitan kuitenkin pankeista, koska niillä asiakkaan tietojenhallinta on keskeinen kilpailutekijä ja olen itse toiminut pitkään pankki- ja vakuutusalalla.

On sanottu, että liittoutuneet voittivat toisen maailman sodan akselivaltoja vastaan koska he onnistuivat murtamaan saksalaisten Enigma-salakirjoituksen. Yritysten ei tarvitse murtaa asiakkaiden salakirjoitusta koska me kirjoitamme yhä enemmän kokemuksistamme julkisesti. Silti harva yritys vaivautuu lukemaan näitä viestejä. Miksi?

Pankin asiakkaana minulta kysytään lankapuhelimeni numeroa. Onneksi sitä ei sentään vaadita; minulla ei ole koskaan sellaista ollutkaan. Ja hyvin todennäköisesti ei tulekaan. Miksi siis minulta halutaan puhelinnumero lankaliittymään, joka on katoavaa teknologiaa? Ja yrityksiltä kysytään faksinumeroa! Tervetuloa 2000-luvulle.

Minulla on profiili sosiaalisen median sivuilla, kuten esimerkiksi Facebookissa, LinkedIn:ssa ja Twitterissa. Erityisesti Twitterissa olen aktiivinen mutta mikään finanssialan yritys ei ole yrittänyt avata keskusteluyhteyttä kanssani. Tämä on varmasti menetys molemmille osapuolille, sillä uskon vahvasti että pankkini saisi parhaiten tietoa minua kiinnostavista asioista ja luotua henkilökohtaista keskustelua ottamalla yhteyttä Twitterin kautta.

Meneillään suuri muutos viestinnässä. Sen sijaan että yritykset pakkosyöttävät meille tietoa mainoksillaan, me asiakkaat voimme luoda keskustelumme johon ei pääse mukaan huutamalla omaa viestiään. Me valitsemme ketä haluamme kuunnella. Siksi uskon että tulevaisuudessa menestyvät erityisen hyvin yritykset ja brändit, jotka haluavat kuunnella ja osallistua asiakkaitaan.

Miten sinä haluaisit yritysten lähestyvän sinua?

Kirjoitukseni pätee varmasti moneen muuhunkin toimialaan. Kirjoitan kuitenkin pankeista, koska niillä asiakkaan tietojenhallinta on keskeinen kilpailutekijä ja olen itse toiminut pitkään pankki- ja vakuutusalalla.

On sanottu, että liittoutuneet voittivat toisen maailman sodan akselivaltoja vastaan koska he onnistuivat murtamaan saksalaisten Enigma-salakirjoituksen. Nykyään ei tarvitse murtaa salakirjoitusta koska me asiakkaina kirjoitamme yhä enemmän kokemuksistamme julkisesti. Silti harva yritys vaivautuu lukemaan näitä viestejä. Miksi?

Pankin asiakkaana minulta kysytään lankapuhelimeni numeroa. Onneksi sitä ei sentään vaadita; minulla ei ole koskaan sellaista ollutkaan. Ja hyvin todennäköisesti ei tulekaan. Miksi siis minulta halutaan puhelinnumero lankaliittymään, joka on katoavaa teknologiaa? Ja yrityksiltä kysytään faksinumeroa! Tervetuloa 2000-luvulle.

Minulla on profiili sosiaalisen median sivuilla, kuten esimerkiksi Facebookissa, LinkedIn:ssa ja Twitterissa. Erityisesti Twitterissa olen aktiivinen mutta mikään finanssialan yritys ei ole yrittänyt avata keskusteluyhteyttä kanssani. Tämä on varmasti menetys molemmille osapuolille, sillä uskon vahvasti että pankkini saisi parhaiten tietoa minua kiinnostavista asioista ja luotua henkilökohtaista keskustelua otamalla yhteyttä Twiterin kautta.

Meneillään suuri muutos viestinnässä. Sen sijaan että yritykset syöttävät meille tietoa mainoksillaan, me asiakkaat voimme luoda keskustelumme johon ei pääse mukaan huutamalla omaa viestiään. Me valitsemme ketä haluamme kuunnella. Siksi uskon että tulevaisuudessa menestyvät erityisen hyvin yritykset ja brändit, jotka haluavat kuunnella ja osallistua asiakkaitaan.

Miten sinä haluaisit yritysten lähestyvän sinua?

 

Leave a Reply